Prečo je Ježiško červený?

Červená farba je neoddeliteľne spojená s obrazom Vianoc. Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo je Otec Vianoc červený? Odpoveď na túto otázku je v skutočnosti zložitejšia a zaujímavejšia, než sa zdá. V tomto článku preskúmame pôvod výberu tejto farby a to, ako sa v priebehu rokov vyvíjala, až sa stala všeobecne uznávaným symbolom.

Obsah


Prechod


  • Vplyv reklamy na moderné zobrazovanie Otca Vianoc


  • Symbolika červenej farby pre Otca Vianoc


  • Na záver: Prečo je Otec Vianoc červený?

  • Rané zobrazenia Otca Vianoc: medzi vierou a tradíciou

    Postava
    Dedka
    Mráza

    má svoj pôvod v množstve historických a mytologických postáv. Niektoré z týchto postáv sa spájali s červenou farbou, zatiaľ čo iné nie.

    Svätý Mikuláš, vplyvná kresťanská postava

    Jedným z predchodcov modernej postavy
    Santa
    Clausa

    je
    svätý Mikuláš
    ,
    kresťanský biskup zo 4. storočia, ktorý sa stal patrónom rôznych skupín vrátane detí a námorníkov. Bol známy svojou veľkou štedrosťou a láskavosťou. Tradičné zobrazenia svätého Mikuláša ho často zobrazujú oblečeného v červenom oblečení, a to kvôli jeho postaveniu biskupa, ktorý počas náboženských obradov nosil červené rúcho. Toto skoré spojenie s červenou farbou môže byť pôvodom výberu farby pre
    moderného
    Mikuláša
    .

    DOPLNKOVÉ ČÍTANIE: Záhady Santových škriatkov: ich mená, úlohy a
    história

    Ďalšie kultúrne a folklórne vplyvy

    Na vytvorenie
    postavy
    Otca
    Vianoc

    mali vplyv aj iné mytologické a folklórne postavy,
    napríklad škandinávsky boh Odin alebo anglická postava tzv. Tieto postavy však neboli špecificky spojené s červenou farbou.

    Vplyv reklamy na moderné stvárnenie postavy Otca Vianoc

    Hoci pôvodný výber
    červenej
    farby pre
    Santa
    Clausa

    možno pripísať vyššie uvedeným historickým a náboženským vplyvom, jeho nerozlučné spojenie s touto farbou je spôsobené najmä úlohou reklamy pri popularizácii tejto postavy.

    Prechod zo zelenej na červenú vďaka spoločnosti Coca-Cola

    Pred 30. rokmi 20. storočia bol Santa spravidla zobrazovaný v oblečení rôznych farieb vrátane zelenej, ktorá sa spájala so zimou a sviatočným obdobím.
    Napriek tomu v roku 1931 značka nealkoholických nápojov
    Coca-Cola

    spustila reklamnú kampaň, v ktorej vystupoval veselý, bacuľatý Santa oblečený celý v červenom. Kampaň bola taká úspešná a tak široko propagovaná, že navždy zafixovala obraz
    Santa
    Clausa
    v
    červenej farbe v povedomí verejnosti.

    Dôležité je poznamenať, že hoci reklama spoločnosti Coca-Cola zohrala kľúčovú úlohu pri popularizácii obrazu Santa Clausa v červenom, značka túto farbu pre túto postavu nevymyslela.

    Upevnenie červeného obrazu Santa Clausa prostredníctvom reklamy a médií

    Od populárnej kampane spoločnosti Coca-Cola aj iné značky a spoločnosti využívali vo svojich reklamách obraz Santa Clausa oblečeného v červenej farbe, čo pomohlo posilniť tento obraz u širokej verejnosti. Okrem toho si toto stvárnenie postavy osvojili aj médiá, napríklad filmy, televízne seriály a detské knihy.


    ČÍTAJTE TAKŽE: Záhada Rudolfa, soba s červeným nosom

    Symbolika červenej farby pre Otca Vianoc

    Okrem historických a reklamných vplyvov má Santova červená farba aj určitú symboliku, ktorá prispieva k jej univerzálnej príťažlivosti.

    Teplo a prívetivosť

    Červená farba sa často považuje za teplú a prívetivú farbu, ktorá sa spája s láskou, vášňou a štedrosťou. Tieto vlastnosti dobre zapadajú do obrazu Otca Vianoc ako milujúcej a starostlivej postavy, ktorá prejavuje veľkú štedrosť deťom na celom svete.

    Sviatočný aspekt

    Červená farba je veľmi prítomná počas sviatočného obdobia, s dekoráciami, ako sú sviečky, girlandy a stuhy. Táto prevaha červenej farby počas vianočných osláv posilňuje spojenie medzi Otcom Vianoc a týmto sviatočným obdobím.

    Na záver: Prečo je Otec Vianoc červený?

    Na
    záver možno uviesť niekoľko dôvodov, prečo je Otec Vianoc červený
    :

    • Vplyv svätého Mikuláša, predchodcu modernej postavy Otca Vianoc, ktorý bol zvyčajne zobrazovaný v červenej farbe.
    • Rozhodujúca úloha reklamných kampaní, najmä kampane spoločnosti Coca-Cola, pri popularizácii a upevňovaní obrazu Otca Vianoc oblečeného v červenej farbe.
    • Symbolika červenej farby, ktorá sa spája s teplom, družnosťou a sviatkami.

    Dnes je
    ťažké predstaviť si Otca Vianoc bez jeho červeno-bieleho oblečenia. Táto farba sa stala neoddeliteľnou súčasťou obrazu tejto ikonickej postavy a odráža jeho štedrosť, lásku k deťom a sviatočného ducha vianočného obdobia.


    TIEŽ ČÍTAJTE: Záhada Santovho veku a dátumu
    narodenia

    Podobné články
    :


    Santove soby: Objavte ich mená a
    príbehy


    Po Santovej stope: Ako ho sledovať po celom svete?


    Záhada Otca Vianoc: Existuje naozaj?


    Naučte sa krok za krokom kresliť Otca Vianoc

    Leave a Reply

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *